Hvor i all verden har vi spillt?

Etter så mange år har vi spilt fryktelig mange steder. Her har vi laget en liste over de mer spektakulære steder vi har vært, med en kort omtale eller bilde. Noen av stedene har omtale rundt omkring i "Hjemmet til Stasen". Hvis du heller vil lete deg i gjennom alle rommene i "hjemmet" vårt vil dette gi deg en fantastisk reise gjennom Stasens historie. Men for den travle turist kan vi anbefale denne pakketuren, med noe for alle smaker.

Bad Bramstedt Hamburg Gadebusch Sæby
Middagsbukta Essostasjoner Musikkpaviljongen Arendal
Kalvøya Drøbak Nationaltheateret stasjon Nesodden
Bestum skole Øraker skole Oslo Domkirke 10'ern

For mange av disse musikalske oppholdstedene finner du omtalen nedenfor, som en vanlig rulletekst. Eller som dirra ville sagt: kompet bare går og går.

Bad Bramstedt Dette er stedet de kan arrangere musikkfestival. Stasen har deltatt i 1991, 1994 og i 1997 og har kursen sydover i 2000. Her er det øltelt, pølser og korpsmusikk på hvert hjørne. Og tyskerne tar oss i mot og de digger både marsjer, svisker og tyroler. Med kombinasjonen båt/buss opp og ned får vi anledning til å spille fryktelig mye. I 1991 hadde vi spilleoppdrag i salongen om kvelden på Kielferja - prestisje. Her er en tidligere omtale av musikktreffet, og her pryder vi det offisielle postkortet ("Den Store Hvite Flokk".) På den store versjonen er det nok mange som nyter å se seg!

I 1994 fikk vi prøvd en ny vri. Hvor mang marsjer rekker vi å spille før selve oppmarsjen på Stevneplassen? Det stemte ikke, så det ble litt rart. Dette gjør vi heller ikke igjen.
Det er mange fine "musikkplasser" i Bad. En gang hadde vi fått spilleoppdrag på et Sanatorium, et godt stykke langt unna. En fantastisk scene, fenomenal akustikk (bakvegg), og innen konserten startet (litt senere enn annonsert) var det mange tilhørere. Vi liker oss i Bad.

Hamburg ble besøkt i 1997, på hjemveien fra musikkfestivalen i Bad Bramstedt. Og når vi først var der, ble det musikk og underholdning - på selve Rathaus platz. Spesielt var det morsomt å underholde noen skolebarn som sto og ventet på "seine lehrerin". Webmaster som snakker dårlig tysk med Zürich-aksent, ble spurt om han var sveitsisk!
Særlig lykke gjør de tyske liedere, og de har vi jo en del av. Forøvrig fant vi et "vann-hull", og her ble alle Knutene
feiret.

Gadebusch '99 Her hadde vi en annerledes musikkfestival. Buss,og båt og buss, og jammen var det så vidt vi rakk første konsert lørdag morgen kl. 10! (Avreise fra Bestum fredag kl. 17.) Her var det mange jugendkorps, et mye mindre arrangement og ikke like velsmurt maskineri. Det var varmt i sola, og ikke alltid fryktelig mange tilhørere. Til en av stevneplassen hadde vi Ein schønes Spasierung durch den Wald. Her ble det gjennomført den første store tubadåpen, og vi møtte Torridal janitsjar fra Birkeland, Kristiansand. Der fant vi også vikardirigenten vår. Vi gjorde oss noen tanker etter den festivalen.

Gøteborg - VM 95 Stasen har en rekke fortrinn:
Vi er glade i å: spille, høre oss selv, vite om oss selv på TV, spille for andre, arrangere store turer, få megen oppmerksomhet og marsjere. Alt dette fikk vi oppfylt på turen til Gøteborg under VM i Friidrett i 1995. I tillegg fikk vi erfare at det er alltids noen som klarer å komme litt forsent, ikke sant Karl Erik? Der fikk vi også for første gang merke hvordan det kan være å være midtpunkt for paparazziar.

Gjøvik er en annen arena for sportsengasjementet til Stasen. BSK-jentene har spilt mange av sine E-cup kamper i Fjellhallen. Her trives også Stasen, som forkorps på banen, og som hall live music. Særlig målmarkering er morsomt - for hjemmelaget. BSK har Esso som sponsor, og med vår direktør har vi nytt godt av dette. Som et lett forkledd Esso-korps stiller vi vår muikalske kompetanse til rådighet.

Nesoddbåten kunne tilby janitsjarmusikk til de reisende en onsdag ettermiddag, sommeren '96. Stasen var ute på sommergerilja, og kapret gratis tur/retur Nesodden med båt, mot spilling på dekk. Avstandene mellom bryggene, Aker - Nesodden, er nøyaktig to halve pils. Nesodden café er en perle.

Ekeberg, her møtes jenter som vil sykle - Jentetråkken. Allerede i 1992 innså arrangøren hvilken inspirasjon det ligger i janitsjarmusikk. Under forberedelsene la vi an på et avslappende og oppbyggelig repertoar (Wir kommen alle in den himmel). Ved starten ble de vel nærmest skremt avgårde med Gammel Jegermarsj. Vi ble invitert på nytt i '93 og '94, men deretter har det nok kommet noe i veien, eller i eikene.

Gressholmen er en liten perle av en øy i Oslofjorden. Her er det et trivelig og atmosfærisk vannhull, og velegnet som arena for sommergerilja. Her finner du litt om det som kan skje på Gressholmen, en lys og vakker sommemrkveld (1997).

Dockside er et vannhull på Aker Brygge der Stasen hadde et entusiastisk publikum inne!, som avslutning på julegerilja'n - 1998. Der fikk vi en flytende honorar, så vi kommer helt sikkert igjen.

Sentralbanestasjonen var et spillemål for Stasen i mange år, veldig mange år. Vi klarte det i 1997.

Holmenskjæret var stedet der Stasen debuterte på stevne m/medalje, i 1987. Det var vårt vennekorps gjennom alle år som var arrangør - Mellomblæs. De har aldri helt forsonet seg med at vi stjal trombonisten - den eneste de hadde. Men det skulle tatt seg ut at Gunnar ikke var hos oss. Faktisk var Mellomblæs vårt rollekorps. Det skal det bli mer om et annet sted.

Bakås var vi på blæsestevne så tidlig som i 1988, arrangert av Bakås Blæs og Vildt. Her fikk vi andre stevnemedalje (etter Holmenskjæret året før). Allerede den gang var det en klar oppfatning om at bare medaljestevner duger. Det er bare utenlandsturer som kan kompensere dette. For de som lurere på hvilke korps av "veterantypen" som finnes, se her.

Rykkin, der er det Olsenbanden som arrangerer veteranstevner. Her deltar Stasen så ofte vi kan - her får vi medaljer med bilde av Olsenbanden. Det er innmarsj, særnummer, fellesnummer og tilfeldig innspill til dans. Borgen Oldis og Mellomblæs treffer vi gjerne her og.

Pershallen er det virkelige treffstedet for korpsveteraner. Her har Stasen vært med siden starten i 1995. Dette er en fin anledning til å få testet ut nye konsertnummere. Det er også velegnet som fartsøvelse, og særlig In the Mood kan bli nær ugjenkjennelig (1999).

Diakonhjemmet var et fint sted å ha jubileumskonsrt i 1997. Mange korps kom og spilte for oss. Vi spilte litt, og tok et flott bilde. Mer om dette kan du lese her.

Radiumhospitalet er et av de faste innslag på 17. mai. Herfra starter Borgertoget på Bestum kl. 16. "Ja vi elsker" og en feiende marsj står på programmet før toget setter i gang. Det er ikke alltid at toget er så langt. I 1998 var korpset dobbelt så stort som togdelen. Da klaget vi i lokalavisen - Bestum Nytt. Vi truet med at vi kanskje måtte hente svensker for å få til et tog. I 1999 var det mange flere med!

Ullern VGS I mange år, og etter hvert hvert år, har Stasen hatt fornøylsen av å bidra med musikalske perler ved utdeling av vitnesbyrdene til avgangselevene på Ullern VGS.

Njårdhallen hadde Stasen på besøk i 1990. Da var det Nordisk mesterskap i Rytmisk Sportsgymnastikk for Junior. Stasen var leid inn som velkomst- og innmarsjkorps. Snakk om prestisje. Gammel Jægermarsj ble spilt slik at vi stoppet på likt - før slutt! Deretter fanfare for gymnastene som sto i rett!

Ørakerhallen blir brukt av Ullern IF til juleavslutning for Turngruppa. Her opptre Stasen som jule- og nisseorkester. Det er fint å se at også andre kan bevege seg i takt når vi spiller en marsj! Dette inngår i vår faste julemeny. Det var her vi oppdaget at det var mulig å få en klar-i-nett.

17. mai toget er det ingen ting som kan måle seg med - for Stasen i uniform. Mange av medlemmene har litt erfaring fra tidligere (gutte-/skolekorps), og det er enkelte ting som aldri går over. Allikevel fikk vi ikke dette i gang før 1991, da vi gikk for Ullern VGS. Bortsett fra et intermesso med Fagerborg VGS i 1994, har vi best og lengst erfaring med Persbråten VGS. Vi mistet (gikk fra) Fagerborg i 1994, på veien ned til Stortorget. dette kan ha vært med å bestemme at det ble med det. Stemningen på Stortorvet, forbi Stortinget, langs Karl Johan, forbi Universitetet, opp Slottsbakken og så endelig forbi Slottet og Kongefamilen - det er ubeskrivelig. Vi får igjen for all øvingen i vintermørke på Bestum skole og de første famlende skritt om våren - utendørs.
Dette er en kraftprestasjon. Ikke rart det er viktig å ta til seg væske før neste økt - Borgertoget på Bestum.

Viubråtan er et sted langt inne i Harestuaskogen. Her er en omtale av oppdagelsen. Etterhvert tok vi med oss Magnus (Dirra) til Viubråtan. Han fikk plutselig en idé. Her er det bilder fra CD-opptaket. Dete er stadig et av de musikalske høydepunkter. Bilder.

Aker brygge blir jevnlig besøkt av Stasen. Vi har spilt ved båtavganger, festfolk ombord. Vi har gjrot forsøk påå spille på Lektern, til stor fortvilelse for den innleide musiker! Under Sommergerilja'n klarte vi å samle inn noen kroner i hatten. Lykkelige er de tilhørerne som blir engasjert til en runde Rosa på Bal. Dette er Stasen på sitt beste. Her er en liten morsom historie fra et annet besøk på Aker brygge.

Marimyr

Oslo Spektrum blir bl.a. brukt til håndballkamper. Er vi heldige blir vi innleid av hovedsponsor, Esso, når BSK-jentene har prestisjekamper der. Her er noen inntrykk fra den gang (1998).

Kielferja representerer langt på vei et særpreg for Stasen, det å spille på dekk. Av en eller annen grunn gjør vi det så fort vi kan, når vi er ombord. Debuten på dette fant sted på øvre dekk, en gang i 1991. Det var første tur til Bad Bramstedt. Vi spilte på nedtur og hjemtur. Vi fikk til og med mulighet til å underholde i salongen, mot frokost morgen etter. Vi liker å bli satt pris på.

Grand Prix i Oslo Spectrum i 1996 er også blant våre minnerike opptredener - ute som vorspiel-korps ved EuroSong Contest. Stemningen var stor og upåklagelig på utsiden av Norges store arrangement. Mindre ble det ikke da Stasen fikk anledning til å spille en enkel og folkelig versjon av "Nocturne" utover den ganske P3-eter. Også Dagbladet fikk gleden av dette musiske innslag, noe som ble foreviget 19. mai 1996, side 7. En trompetist og ei fløytist trer tydelig fram!

Stena Line er en av de båter som har nytt godt av Stasens enorme spillesug. På korpstur, både til Sæby og Gadebusch har andre sjøfarere blitt invitert inn i "varmen" av Stasen. Stasen spiller i vind og blæst, og selv om lyden blåser vekk og det bare er noen få vikinger på dekk, er Stasen på plass.

Middagsbukta har vi besøkt sammen med Mellomblæs. Det er vårt vennekorps, fra Nesøya,til tross for at vi har rappet trombonisten deres - Gunnar Smith. Vi har til tross, hatt mye mor med mellomblæs, de siste år spesielt i Bad Bramstedt. Det blir alltid litt ekstra nå de er der, særlig fordi vi også opptrer som Fans. Middagsbukta ble besøkt en gang vi var på båttur med mellomblæs, for å ende opp i hagen til "en baryton". Hvorvidt de andre båtene med passasjerer var særdelse fornøyd med hornmusikk en stille ettermiddag med havblikk, solfylt og søvnig ettermiddagsstemning er noe usikkert. Vi spilte så pent vi kunne - dengang. Dette var i 1989 eller deromkring. Vi spiller penere nå!

Essostasjoner har også Stasen et spesielt godt og hyggelig forhold til. Det går nemlig an å spille for en Esso-stasjon. Vi har spilt for stasjonen på Skøyen, på Slependen, på Gaustad, samt en stasjon halvveis mellom oslo og Gjøvik! Dette skyldes vår direktør som sørger for spilleoppdrag. Da er vi villige til å gå så langt at vi ikler oss Esso-trøyer. Men bare når vi opptrer på håndballbanen for Bækkelaget. Esso er som kjent hovedsponsor for jentene. Midt ute på banen, marsjerende etter Gammel Jægermarsj - der trives vi ubeskrivelig. Vi gjør det gjerne igjen.

Musikkpaviljongen i Oslo blir besøkt av Stasen flere ganger i året. Vi er der ved starten på høstsesongen (sommergerilja) og vi spiller julen inn der (julegerilja). Det er alltid mye publikum der, taket gjør at lyden (dvs. klangen) blir flott, og vi føler oss litt avansert akkurat der. Hvis du er heldig kan du få deg en dans, med Stasere eller andre beilere. Størst var det vel da to amerikanske turister spurte oss på veg nd Karl Johan: "When do you start the concert?" med den største selvfølgelighet ble det svart: "Within 15 minutes". Slik er livet, og det er herlig.

Arendal var stedet der Stasen lærte hva det vil si å dra på stevne - i voksen alder. Det var Flostad janitsjar som var arrangør i 1990. Det ble spilt tidlig og sent og dugnad i Brannvernet hørte med. De som trengte lite søvn tok siste vakt. Det enkelte muligens husker best var arrangørens mobile bar (jeep). Her var det søkt kommunen om midlertidig skjenkerett - innvilget. Og jeepen fant oss, hvor enn vi var! Her støtte vi på Borgen Oldis (asker9 som vi til stadighet treffer hos olsen-banden på Rykkin. Vi var der igjen i '93 - et trivelig treff.

Kalvøya var vi på stevne i 1993, og jubilerte for Tanum Horn og Blæs. Her var det både innmarsj og særnummer. Tanum er et horn-ensemble av meget godt voksne menn. Det var den gamle garde, alder nær: 70. Men nydelig kunne de spille.

Til Drøbak var det Lars Halvard som inviterte oss på Drøbakfestival. Det var den gangen det regnet. jeg er ikke sikker på det kan ha regnet noe mer i Drøbak. Stasen sto i programmet, og vi sto på torget under tak og spilte. Det kom en publikummer. Da et nummer var avhørt, ba vi pent vedkommende bli over ett nummer til. Det er morsomst med publikum. Slik er det å spille til dans når ingen danser.

Nationaltheateret stasjon ble åpnet høsten 1999 av Kong Harald, trodde han. Det Kongen ikke visste var at Stasen hadde foretatt den uoffisielle åpning dagen før. Det foregikk under Stasens julegerilja. Etter den tradisjonelle spillingen ved Narvesen måtte vi varme oss. (Det var fryktelig kaldt den kvelden.) På den nye Nationaltheateret stasjon holdt de på å rigge til åpningen. Inne i mellom ledninger og relativt store høytalere. Her gav vi en liten konsert, som til og med teknisk ansvarlig for "riggingen" var svært fornøyd med. På denne måten kom vi Kongen i forkjøpet.

Nesodden, ja her vi var på stevne allerde i 1988, på Jaer skole. Den gangen regnet vi nesten bort. Men arrangøren ga aldri opp. Stevnet ble gjennomført, medaljene ble delt ut, og de fleste ble tørre i løpet av kvelden.

Bestum skole er det stedet Stasen har holdt på lengst og grundigst.Der har det nok ogå blitt spilt mest falskt.

Øraker skole har vi hatt en fin felleskonsert med Bestum skoles musikkorps (1999).

Oslo Domkirke fikk besøk av Stasen i 19xx, i forbindelse med A Jazz-Journey, arrangert av Forening Norske Jazzmusikere. Sammen med deler av skolekorpset (BSM) ble vi invitert av Helge Reiss (Magnolia)! Vi spilte Sørgemarsj, som en del av historien om slavene, ved fremkomst i Amerika. Sorg over de døde. Karin Krogh og John Surman var der også. Stemningsfullt.

10'ern eller Jar-trikken inneholder også litt Stsmusikk fra tid til annen, fra år om annet.

I strid med alle gode råd om proffe hjemmesider, legger vi ut noe som "er under bygging". her vil det stadig komme mer. Dersom Stasere, familie, venner og kjente, tilhengere, fan-klubben eller andre som har sett og hørt oss, og har tips om noe som må med, send mail.

Hovedmeny Til toppen

Ansvarlig: Cyberminister Erik Bye.